Vi har alt at vinde på at læse bøger med vores børn


D. 10 november skrev dr.dk en artikel om, at Trygfondens Børneforskningscenter og Undervisningsministeriet uddeler bøger til skolernes forældre og elever. Formålet er, at forældrene skal læse bøger sammen med deres børn og tale med dem om indholdet. Det er skudt i gang på baggrund af forskningsprojektet READ, som viser, at børn har stor fremgang i deres læse- og skriveevner, når forældre sidder med dem og læser på en bestemt måde. Det er for eksempel særlig vigtigt, at forældrene opmuntrer og roser børnene, og ikke fokuserer på fejl. (Læs mere om READ her, hvor du også kan finde vejledninger til, hvordan du læser med dit barn).

Selvsagt er det rigtig godt, at børn bliver gode til at læse og skrive. Det er der ingen tvivl om. Det er ikke nogen nyhed, at børn begår sig bedre fagligt, hvis deres forældre læser for og med dem fra en tidlig alder – det er der en del tidligere forskning som har bekræftet. Et aspekt ved denne form for læsning, som jeg synes er vigtigt at fremhæve, er den nærhed og involvering det kan skabe. For når vi læser med vores børn, såfremt det bliver gjort på en god og hyggelig måde, prioriterer vi tid sammen med dem. Det danner grobund for at fordybe sig sammen i noget materiale, som lægger op til refleksion, personlig udvikling og involvering. Og involvering er et vigtigt nøgleord her, for andet forskning viser, at næstefter kærlighed, er forældres involvering i barnets liv, en stor indikator for hvor glade og mentalt sunde børn er. Det er ikke altid nok at spørge børn, om de har haft en god dag eller lavet noget spændende i institutionen. Det er oftest når vi laver ting sammen, at de spontant deler de vigtige ting i livet. Og det er når vi laver ting sammen, at vi lærer at forstå hinanden og verden. Ligesom man kan støtte sig op af billeder i bøgerne, for at forstå handlingen, så kan vi også bruge bøgerne og deres narrativ til at forstå os selv og hinanden.

Med andre ord, så er der mange måder at læse bøger med børn på, hvor den mest normale er at bringe bogen og dets indhold ud i stuen. Men man kan også bringe sig selv og livet ind i bogen –

Hvad synes dit barn egentligt om hovedpersonen og ville dit barn også have handlet på samme måde i en given situation? Hvis dit barn var en del af bogens univers, hvem ville barnet så vælge at være venner med og hvorfor mon? Er der nogen af barnets nuværende venner, som minder om karaktererne fra historien? Alt sammen spørgsmål, som ligger op til refleksion, udvikling og involvering.

God læselyst!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *