Bryd kampen mod de sociale medier

For nogle uger siden var jeg til en temaeftermiddag omkring sociale mediers påvirkning. Selvom de fleste af os er bevidste omkring vores høje forbrug af medierne er det stadig svært ikke at blive revet med.

Årsagen er simpel. Når man får en besked eller et like, udskilles lykkestoffet dopamin. For at fortsætte med at få denne effekt, skal man bruge de sociale medier og sin mobil regelmæssigt. Det understøtter tjenesterne glædeligt. Jo mere aktiv du er, jo mere taletid og opmærksomhed får du og dermed flere følgere, likes etc. Samtidig er det for de fleste en hul form for opmærksomhed, fordi den er flygtig og overfladisk.. Forestil dig et barn, som stolt viser sin tegning frem til sine forældre. Forældrene rækker begge en tommeltot i vejret og fortsætter derefter, hvad de ellers havde gang i. Eller du fortæller om en hård dag til en bekendt. Personen former et hjerte med hænderne, og går videre.

Flere undersøgelser peger på, at livstilfredsheden falder, des mere man bruger sociale medier. Man føler sig bl.a. mere ensom, jo mere man er online. De fleste reagerer på det ved at bruge medierne endnu mere. Man håber på at skrive med nogle søde mennesker og få mere bekræftelse. Men på mange måder er det en illusion.

Den åbenlyse årsag er skærmen og den fysiske afstand, som kun sjældent kan erstatte fysisk kontakt og det at snakke ansigt til ansigt. Men også grundet den måde sociale medier er bygget op på i dag. Når du fx trykker på Instagramikonet, er det som at træde ind på en kæmpe plads med 700 mio. mennesker, som alle forsøger at fange hinandens opmærksomhed. Er du samtidig en typisk bruger, har du flere af sådanne pladser på din mobil. Og du får endda notifikationer i løbet af dagen, som lokker dig ind på de forskellige pladser. Facebook har ansatte til udelukkende at udtænke nye måder, hvorpå vi hyppigst vender tilbage til platformen.. Ikke særlig åbenlyse steder at finde oprigtig og vedvarende anerkendelse, omsorg eller samhørighed.

Undersøgelser viser, at de sociale medier dræner os og er bygget til at gøre os afhængige. Det er ikke underligt, at der er en sammenhæng mellem hvor mange gange man tjekker sin mobil og stress. Hver gang mobilen tjekkes midt i en opgave, bliver du ukoncentreret i op til 25 min., før du igen har fuldt fokus på den oprindelige opgave. Samtidig gør du det oftere, end du er klar over, fordi det er blevet en automatiseret og ubevidst handling. 15-29 årige bruger i gennemsnit 2,5 timer på sociale medier, fordelt på en dag. Det er 17,5 timer om ugen på et gedemarked af forskellige mennesker, ideologier og nyheder. Forskning understreger, at hjernen ikke slapper af her, fordi vores opmærksomhed konstant er udfordret af alle de samtidige indtryk. Og hvis man netop forestiller sig sociale medier som en kæmpe plads, er det heller ikke så underligt.

Det virker helt håbløst, når man tænker over, at de tidspunkter, hvor vi hopper på de sociale medier, ofte er mens man laver noget andet (skriver opgave, snakker med en ven, handler). Eller på tidspunkter, hvor hjernen kunne få et øjebliks pusterum i løbet af dagen (i toget, på toilettet, ligger i sengen og skal til at sove). I et samfund, hvor vi på alle niveauer er presset grundet effektivisering og hamsterhjul, er der ikke noget at sige til, at stress er blevet en folkesygdom. Sociale medier er en stor medspiller, da det er med til at ændre vores kultur til at vi hele tiden skal være “på” og med en indlejret frygt for at gå glip, hvis vi ikke er. Samtidig er jeg overbevist om, at det også hænger sammen med den voksende ensomhed, som er et emne helt for sig selv.

Spørgsmålet er så, om hvad der ville ske, hvis vi loggede af. Gav ro til hjernen. Skruede ned for de sociale medier, eller vænnede os helt af med dem. Vi er op imod stærke krafter, men det betyder ikke, at vi ikke kan udfordre det. Her er nogle bud på hvordan:

  • Læg engang imellem din mobil uden for rækkevidde, så du hverken kan se eller høre den. Særligt i situationer, hvor du skal koncentrere dig eller føler dig stresset.
  • Dyrk ting, hvor hjernen får mulighed for at at fokusere på enkelte opgaver ad gangen. Det kan være svært i vores samfund, men det er vigtigt. Dronningen kalder det at lave noget unyttigt, jeg kalder det nødvendigt. Lav noget kreativt, gå en tur uden mobilen eller omplant dine planter. Themindpieces  inviterer til at slukke mobilen, mens du lægger puslespil. Og det virker – jeg har selv prøvet det.
  • Slå notifikationer fra i dine apps, så du i højere grad selv kan bestemme, hvornår du tjekker dem.
  • Send mindre ud i cyberspace. Prøv at begrænse det og interager kun mest nødvendigt og når det virkelig betyder noget for dig. Jo mere aktiv du er kommenterer og liker, jo mere får du også ind at skulle tage stilling til.
  • Anskaf dig et vækkeur, og oplad mobilen uden for soveværelset. Mange får ødelagt deres søvn(rytme) ved at ligge med mobilen før sengetid. Samtidig får de sociale medier magten over dig, hvis det både er det første og det sidste du forholder dig til på en dag.
  • Se de stille øjeblikke i hverdagen, som en investering og nødvendighed for din trivsel. Når du sidder på wc, går fra A til B, sidder i bussen etc. Hvis du ved det vil blive en udfordring for dig at lade mobilen ligge, så sørg for altid at have en bog med dig. I kontrast til sociale medier er indtrykkene færre og mere sammenhængende. Hjernen bliver ikke på samme måde overstimuleret. Jeg kan anbefale Gå glip af Svend Brinkmann, som er let i vægt og en reminder om, hvorfor du skal gå glip af bl.a. de sociale medier. Det kunne også være Theis Ørntofts spændende debutroman Solarsom meget passende tager et kritisk blik på vores samtid.
  • Få dyrket dine relationer i højere grad, og gør det til en vane at lægge mobilen væk imens. Hvis du føler du ikke har tid, bør reduktionen af mobiltid i løbet af ugen frigive en del timer. Fremfor løbende at skrive og snappe med venner, får vi mere ud af, at dele vores tanker og følelser ansigt til ansigt.  Gyldendal afholder forfattermorgen med Theis Ørntoft d. 18. april, hvor du gratis kan høre mere om Solar samt få 20% rabat på den. (Der er også kaffe og croissanter!) Læs mere her. Måske det skulle være første arrangement, hvor I slukker mobilerne mens I er afsted?

The Mind Pieces og Gyldendal er også optagede af at ligge mobilen væk og passe på os selv. I samarbejde med dem, kan en heldig følger af Litteraturhuset.dk derfor vinde et puslespil og romanen Solar. For at deltage i konkurrencen skal du skrive en kommentar om, hvilke af ovenstående punkter du vil prøve af og hvorfor.

Der er også mulighed for at deltage på instagram. Vinderen trækkes d. 22 april og offentliggøres på instagram. Vinderen kontaktes direkte.

 

2 tanker om “Bryd kampen mod de sociale medier”

  1. At udvælge ET af de listede punkter er ikke mulig for mig, da jeg allerede nu, forlængst lever efter de fleste punkter.. Faktisk er jeg gået så vidt, at jeg ikke længerer er i besidelse af en mobil telefon. Min Fb konto bruges kun yderst begrænset, da jeg allerede for flere år siden forsøgte at råbe folk op ved at pointere at FaceBook IKKE er et socialt netværk, som det ellers forsøger at profilere sig som, men tvært i mod et Usocialt netværk, hvor dine såkaldte venner er langt mere optaget af deres egne likes og opslag end de er interesseret i dig som person. Face Book gør retnt faktisk intet godt for nogen..Men fremdriver en afhængighed, der kan gøre folk direkte syge.. Mine “venner” forstår simpelthen ikke, at jeg har valgt denne vej, det er “Sygt” mener de, men syntes det er helt normalt at man skal være på fb 24 / 7 og ser intet underligt i det, hviklet bare bekræfter mig i mine forbehold over for disse netværker
    Administrer

  2. Jeg gør allerede flere af ovenstående bud – har slået notifikationer fra og læser bøger. Især lytter jeg til lydbøger på farten: i toget, bussen og gåturen! Det er bare ret selv at skulle ‘bestemme’ hvornår jeg skal tjekke forskellige apps og ikke omvendt at de ‘dikterer’ at nu skal du tjekke det seneste nye.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *