BOGANMELDELSE: Hengiven – om at skrive af Patti Smith (2017)

Hengiven – om at skrive af Patti Smith, 2017. På dansk 2018. 112 sider. Forlag: Klim. Anmeldereksemplar modtaget af forlaget – tak!

Bedømmelse:

Da jeg læste, at Patti Smith havde udgivet en bog om at skrive, vidste jeg med det samme at jeg måtte læse den. Det er ingen hemmelighed, at jeg selv ønsker at udgive en dag. Når jeg læser om store kunstneres skriveproces, håber  jeg at kunne drysse noget af deres magi ud af siderne. Smiths lille bog om at skrive, var dog noget helt særligt. Og her et par dage efter, har magien endnu ikke lagt sig.

I Hengiven – om at skrive, har Patti Smith os med i sin lomme, mens hun tager til Paris. Hendes franske forlag har planlagt en række litterære arrangementer. Men i stedet for at tage os med til disse, følger vi Smith under hverdagssituationerne, hvor hun indvier os i sin kærlighed til sine forbilleder. Vi følger hende, når hun tilfældigt falder over traileren til en film, som hun senere drømmer om. Vi følger hende ned til en café i nabolaget, hvor pennen forbliver liggende på papiret, mens hun betrager vejarbejdere. Vi følger hende, når hendes øjne døsigt falder i på hotelværelset, mens hun gennem sprækkerne aner et kunstskøjteløb.

I anden sektion tager Smith os med imellem tætstående fyrretræer beklædt med uberørt puddersne. Fortællingen om den unge skøjteløber Eugenia og den velhavne herre udfolder sig og bliver historien om et helt særligt forhold. Et forhold, som mellem linjerne også fortæller om det at være kunster i en verden, som ikke altid er på kunstnerens præmisser. Men med et skud bliver vi revet ud af historien. I sidste sektion af bogen, er vi igen tilbage i virkelighedens verden med Smith, som besøger Camus-familiens hjem.

“Som regel ligger kimene til et digt eller et fiktivt værk skjult i værket selv, hvis de da ikke ligger indlejret i sindets folder (…). Jeg kan undersøge hvordan, men ikke hvorfor jeg skrev, hvad jeg skrev, eller hvorfor jeg så trodsig afveg fra min oprindelige plan. Kan man i sandhed sige, at man forstår den kriminelles tankegang, fordi man har haft held til at spore og pågribe ham?”

Efter sidste side sidder jeg og er både vemodig, inspireret, tankefuld og sulten. Jeg er sulten på mere Smith, for hendes måde at beskrive selv det mest trivielle, og give det værdi, er inspirerende. På bare 112 sider ophæver hun tid og sted, og hendes fortælling om at skrive, både den selvbiografiske og fiktive del, fletter sig ind og ud af hinanden. I bogen viser hun elegant skriveklicheen “show, don’t tell”, og minder mig om, at store fortællinger kan udspringe af de mindste detaljer. Og det er her jeg bliver vemodig. For skrivekunsten er først og fremmest en kunst, og kunst kan ikke sættes op på formel. Derudover, har kunstens vej en pris. Tør man løsrive sig, og betale prisen? Tør jeg?

Så jeg fandt noget andet end jeg forventede; Hengiven – om at skrive viser skrivekunsten på en subtil og levende måde. Og den viser, at skrivekunsten først og fremmest udspringer af forfatterens egen færden og erfaringer. Jeg står over for en ensom, men også spændende rejse.

“Dét er den afgørende kraft i et enestående værk: et kald til handling. Og jeg bliver igen og igen overmandet af den hybris at tro, at jeg kan besvare dette kald.”

Hvis du er interesseret i at læse en anden bog, som omhandler dét at skrive, kan jeg anbefale Breve til en ung forfatter.

1 tanke om “BOGANMELDELSE: Hengiven – om at skrive af Patti Smith (2017)”