Anmeldereksemplar – BOGANMELDELSE: ”Et spor af Safran” af Rosanna Ley (2015)

Et spor af safran af Rosanna Ley, 2015. Dansk udgave 2016. Sidetal: 538. Forlag: Bazar.

Bedømmelse: Hjertefuld Hjertefuld Hjertefuld Hjertefuld Hjertefuld Hjertefuld

Anmeldereksemplar tilsendt af Bazar.

””I løbet af de næste dage vil vi købe marokkanske ingredienser som for eksempel safran fra Taliouine,” fortsatte hun. ”Oliven og mynte fra Meknes. Citrusfrugter fra Fez. Og vi skal lære noget om det marokkanske køkkens historie.” Hun kiggede ud over sit publikum gennem sine tykke brilleglas. ”Et kursus som det her er perfekt, hvis I vil lære et land bedre at kende. Lokal mad kan lære jer meget om et samfund og dets traditioner.” (s. 85)

I Et spor af Safran, er safranen knudepunkt for en række livshistorier, som er flettet sammen med tråde af krigstid, dybe følelser og store familiehemmeligheder.

Fortællingens hovedpersoner er de to kvinder, Amy og Nell, som tilfældigvis møder hinanden til et marokkansk madlavnings kursus i Marakkesh. Deres umiddelbare formål med kurset er uskyldigt og ligetil – Amy skal tage billeder af marokkansk kultur til et event hun arbejder på og Nell er af sted på sin mands opfordring, for at komme lidt væk og tænke på noget andet end sin mors nylige død. Begge kvinder har dog slørede og gådefulde familiehistorier, som på forskellig vis trækker tilbage til det sanselige land, Marokko, og de finder hurtigt sammen for at få svar på ubesvarede spørgsmål.

Kunne han have gjort noget anderledes? Den tanke havde ikke plaget ham i lang tid. Det kunne han måske. Men det var gået, som Mustafa havde lært ham. Man går af sted, man når frem til en korsvej, man vælger, hvilken vej man skal fortsætte ad. Ikke den rigtige eller forkerte, men ens egen vej.” (s. 488)

Undervejs på Amy og Nells rejse, bliver man som læser transporteret til alt fra nutidens England til 70’ernes Paris og fra Vietnamkrigen til Marokko anno 2016. Og midt i bunkerne af farverige krydderier og velduftende taginer med kylling og citron, bliver udviklingen af kvinderollen gennem tiden, debatten om krig kontra pacifisme og kritik af den teknologiske påvirkning af samfundet, bragt op. Vi kommer dermed vidt omkring, på flere flader, og i dur med Amy og Nells følelse af familiehistorie, kan det i starten virke forvirrende, hvem der nu lige er i familie med hvem, hvem der blev uvenner engang og hvorfra de pågældende personer er. Men hvis man hænger på, og accepterer mystikken, bliver man kvitteret med sanselige og detaljerede beskrivelser og dybe familieindsigter, som forklarer meget godt, hvorfor fortællingen har behov for at brede sig på hele 538 sider.

I slutningen af bogen finder man forfatteren, Rosanna Ley’s, takkeliste. Via opremsningen af mennesker hun vil takke, bliver man bekræftet i, at der ligger et stort arbejde bag bogen. De detaljerede og nærværende beskrivelser om det at vokse op i USA under Vietnamkrigen og de historiske og mytologiske beskrivelser bag både safran, Marokko og det marokkanske køkken, er bygget op på dybdegående research og personlige fortællinger.

Et spor af safran kan stærkt anbefales, hvis man har behov for et afbræk fra sin hverdag eller sine tanker. For her får du nok at opleve og spekulere over. Hvis pengepungen føles let, så vil jeg anbefale at nøje overveje det først, for man får en stor lyst til at rejse til Marokko, og opleve det tilsyneladende fantastiske sted selv.

Den fulde sandhed, tænkte Lillian, da hun hængte silkekjolen ind i klædeskabet, var faktisk somme tider et spørgsmål om, hvordan man så på den”. (s. 443)